Program:
Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert skrzypcowy nr 5 A-dur, KV 219 (31’)
- Allegro
- Adagio
- Rondo
Jan Sebastian Bach - Magnificat BWV 243 (30’)
Koncert skrzypcowy A-dur Mozarta, określany jest też mianem „Tureckiego”. Swoje prawykonanie miał w roku 1775 w Salzburgu. Swoją wielką piątkę koncertów skrzypcowych skomponował Mozart w bardzo krótkim czasie. Jest to także okres pracy na stanowisku nadwornego koncertmistrza arcybiskupa Salzburga Hieronymusa von Colloredo, z którym kompozytor często wchodził w konflikty, szukając okazji do zerwania tej relacji, odzyskania twórczej niezależności i poprawy swojej sytuacji finansowej. Koncert nr 5 muzykolog Alfred Einstein określił jako „nieprześcigniony, jeśli chodzi o blask, żarliwość, esprit. W obu częściach skrajnych pełno niespodzianek: w pierwszej części na wpół improwizacyjne ‘zaprezentowanie się’ skrzypiec; na przemian wdzięk w marszowym tempie, szorstkość
i przymilność; w ostatniej części – humorystyczny wybuch wściekłości w ‘tureckim’ przebraniu.” Wysokie wymagania techniczne stawiane soliście przez to dzieło można uznać za otwarcie nowego rozdziału w historii wiolinistyki. Przetrwawszy próbę czasu, należy do najczęściej wykonywanych koncertów skrzypcowych, jakie kiedykolwiek powstały.
Pierwszą wersję Magnificat - utworu do łacińskiego tekstu Wulgaty pochodzącego z Ewangelii św. Łukasza 1,46 - skomponował Bach w roku 1723. Prawykonanie miało miejsce w Boże Narodzenie tegoż roku. W latach 1732-1735 Bach przekomponował utwór - zmienił tonację - i w tej wersji (BWV 243) wykonywany jest on dziś najczęściej. Utwór ma niezwykle uroczysty charakter, co podkreśla już przewidziana przez kompozytora w partyturze obsada: soliści, pięciogłosowy chór (SSATB), trzy trąbki, dwa oboje, dwa oboje d'amore, smyczki, kotły i basso continuo. Magnificat Bacha zbudowany jest z 12 części: 5 chórów, 5 arii, tercetu i duetu. Całość utworu jest niezwykle zwarta i dynamiczna, pozbawiona jest recytatywów (co jest w twórczości Bacha dość niezwykłe).
Części;
Magnificat anima mea Dominum - chór
Et exsultavit spiritus meus - aria na sopran II
Vom Himmel hoch (BWV 243a) - chorał
Quia respexit humilitatem ancillae suae - aria na sopran I
Omnes generationes - chór
Quia fecit mihi magna qui potens est - aria na bas
Freut euch und jubiliert (BWV 243a) - chorał
Et misericordia - duet na tenor i alt
Fecit potentiam bracchio suo - chór
Gloria in excelsis (BWV 243a) - chór
Deposuit potentes de sede - aria na tenor
Esurientes implevit bonis - aria na alt
Virga Jesse floruit (BWV 243a) - duet na sopran i bas
Suscepit Israel puerum suum - trio na dwa soprany i alt
Sicut loctus est ad patres nostros - chór
Gloria Patri, gloria Filio, gloria et Spiritui Sancto - chór