Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Niedziela, 19 listopada 2017
Elżbiety i Seweryna
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   

  Nr 46 (1341) 2017-11-16
  W NUMERZE:
»  Zespół „Śląsk” i Przyjaciele –
» O raku odbytnicy w hotelu "Arche"
» Strażnica w Żarkach Letnisku zmodernizowana
» "Kolor" - przedstawia
»  XXIII Andrzejkowo-Mikołajkowe Marsze na Orientację „AMInO 2017”
» PERYSKOP. Trzy razy tak
» BONA FIDE. Wszędobylstwo
» Archiwum Państwowe w Częstochowie - ZAPRASZA
» XIX ŚWIĘTO MUZYKI
» PAWEŁ DOMAGAŁA wystąpi w Częstochowskiej Filharmonii
» 11.11. NARODOWE ŚWIĘTO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI - 99 ROCZNICA
» Gala Wolontariatu
»  MIEJSKA ŚLIZGAWKA W NOWYM MIEJSCU
» Dni Otwarte w Wojewódzkim Ośrodku Adopcyjnym
» Sportowe gwiazdy w Częstochowie!
» Protest pracowników Domu Pomocy Społecznej w Częstochowie przenosi się do Urzędu Miasta.
» Już niedługo wielki show w Częstochowie
» Nanotechnologia - innowacyjna technika leczenia zębów
» „TWOJE DANE – TWOJA SPRAWA”
» Święto Niepodległości w gminie Starcza
» Regionalny Ośrodek Kultury zaprasza
» Częstochowianie gośćmi głównymi głównym Portu Poetyckiego w Chorzowie
» Bezpieczny senior w Gminie Poraj
» „Pożyczone”
» WYSTAWA W BIBLIOTECE AJD. „Niepokorny człowiek”
» Kłomnicki Jarmark Bożonarodzeniowy
» Płuca bez POChP – bezcenna spirometria
» WOJEWÓDZKI TEST SPRAWNOŚCI SYREN ALARMOWYCH
» „Józef Piłsudski. Życie – śmierć – kult”
» Radny Zbigniew Mizgalski oskarżony o współpracę z SB
» Remont na ulicy Jagiellońskiej
» Ruszyła rekrutacja do III edycji projektu "Akademia Rozwoju kompetencji".
» Olsztyn i Janów zorganizują Balonowe Mistrzostwa Polski
» Filharmonia Częstochowska - zaprasza
»  I JURAJSKI KONGRES GOSPODARCZY - XVII Gala Konkursu „Jurajski Produkt Roku”
» #mamczasrozmawiac
» Zginął. Rodzina prosi o pomoc
» Prezydent Andrzej Duda za kierownicą ELVI
» The Voice of Poland 8. Odcinek 3 Live


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

Kris Sublimacja.jpg

MaxBramy-net.jpg

UmarzanieDlugow.jpg

tartak-int

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg

Karol-prawoJazdy-int.jpg







r e k l a m a
historia
HISTORIA CZĘSTOCHOWSKIEGO PRZEMYSŁU. Huta „Częstochowa” (cz. I)
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Warunki, jakie mogła zapewnić Częstochowa, tj. dostęp do wód przemysłowych, dobre skomunikowanie dzięki kolei warszawsko-wiedeńskiej oraz pokłady rud żelaza i wapienia zachęciły wielu przemysłowców do wzniesienia zakładów na jej terenie i w jej okolicy. W II połowie XIX wieku powstały m.in. zakłady włókiennicze, papiernia, farbiarnia, fabryka zapałek, guzików i tapet oraz browar. Jednym z przemysłowców był Bernard Ludwik Hantke, który postanowił wykorzystać koniunkturę w przemyśle ciężkim i w podczęstochowskiej wsi Raków założyć hutę żelaza.


Przemysł hutniczy w zaborze rosyjskim
W stworzeniu właściwych warunków rozwoju gospodarczego w zaborze rosyjskim pomogła reforma uwłaszczeniowa chłopów przeprowadzona w 1861 roku oraz nowa polityka celna. Zakłady, które powstały jeszcze pod koniec XVIII wieku w większości były skupione w Zagłębiu Staropolskim (dziś tereny województw: świętokrzyskiego, mazowieckiego i łódzkiego); kolejne powstały w rejonie rzeki Kamienna, nad którą leżą Skarżysko-Kamienna, Starachowice i Ostrowiec Świętokrzyski, oraz w Będzinie. Nowocześniejszym przedsiębiorstwem, jednocześnie jednym z najnowocześniejszych w Europie, stosującym koks i gorący dmuch w procesie wielkopiecowym były zakłady w Dąbrowie Górniczej – Huta „Bankowa”, w skład których wchodziło 6 wielkich pieców, odlewnia, piece pudlarskie i walcownia. Stagnacja w przemyśle hutniczym, która nastąpiła w latach czterdziestych XIX wieku trwała przez ponad 30 lat. Sytuację odmienił rządowy program budowy linii kolejowych na terenach Królestwa i całego Cesarstwa – huty i zakłady metalurgiczne otrzymywały ogromne zamówienia rządowe na dostawę szyn i wagonów. W dochodowy przemysł ciężki inwestowały osoby przedsiębiorcze i majętne – wśród nich był Bernard Ludwik Hantke.

Inwestycja Hantkego
Bernard Hantke był z wykształcenia rolnikiem, absolwentem Instytutu Marymonckiego; prowadził gospodarstwo Drybus w powiecie błońskim, a po 1860 roku został współwłaścicielem fabryki maszyn rolniczych w Warszawie. Tam też w 1870 roku otworzył fabrykę gwoździ; fabryka ta w 1882 roku została przekształcona spółkę akcyjną, do której później należały zakłady w Warszawie, Jekaterynosławiu (miasto w południowo-środkowej części Ukrainy, dziś – Dnipro) i Saratowie (miasto w Rosji, port rzeczny nad Wołgą), a także 8 kopalń rud żelaza. Hantke osiągnął duży sukces ekonomiczny dzięki produkcji wyrobów niezbędnych w rolnictwie, tj. gwoździ, drutów, łopat i części do maszyn. W zwiększeniu dochodów miała pomóc własna huta, która dostarczałaby tańszy surowiec. Dogodne warunki Częstochowy i okolic, sąsiedztwo bogatego w węgiel Zagłębia Dąbrowskiego oraz nadwyżki siły roboczej przekonały przemysłowca. Budowę Huty rozpoczęto w 1896 roku po wykupieniu 64 hektarów terenów Rakowa. Głównymi projektantami byli Józef Chmurski, Józef Chlebowski i Leopold Sobański; projekty zatwierdzał naczelnik Zachodniego Zarządu Górniczego w Suchedniowie – Wincenty Chorszewski.
W ostatnich latach XIX wieku w Rakowie powstał oddział wielkopiecowy, walcownia bruzdowa i stalownia martenowska z zapleczem oddziałów pomocniczych: elektrycznego, mechanicznego oraz odlewnią żeliwa. Budowniczymi huty byli w większości mieszkańcy okolicznych wsi, ale nie brakowało też fachowców ze Śląska i z Zagłębia nadzorujących prace specjalistyczne, organizujących produkcję i przyuczających pracowników.
Choć Hantke rozpoczął budowę huty, gdy zapotrzebowanie na wyroby przemysłu ciężkiego było duże, dobra koniunktura ustała już w najbliższych latach. Przyczynił się do tego szybki rozwój przemysłu metalurgicznego w Rosji, pojawienie się tańszych produktów amerykańskich i rozpoczynający się ogólnoświatowy kryzys gospodarczy. Dalszy rozwój Huty stał się wątpliwy, wtedy górnośląski koncern Obereisen z siedzibą w Gliwicach udzielił Towarzystwu B. Hantke kredytu inwestycyjnego, który, choć umożliwił dokończenie inwestycji, to zapoczątkował ekspansję kapitału niemieckiego. W 1902 roku 28,65 proc. akcji Towarzystwa należało do „Obereisen”.
Budowę Huty „Częstochowa” w zasadniczym kształcie zakończono uruchomieniem drugiego wielkiego pieca w 1901 roku; B. Hantke zmarł rok wcześniej. Zakład posiadał oddziały podstawowe, nieprodukcyjne i pomocnicze. Do grupy tych pierwszych zaliczano: wielkie piece, stalownię, walcownię oraz oddział mechaniczny. Oddziałami nieprodukcyjnymi były: budowlany, elektrownia, laboratorium, modelarnia, kopalnia kamienia wapiennego i waga główna. Oddziałami pomocniczymi: kolonia fabryczna, ekspedycja, biuro główne, biuro techniczne i buchalteria (księgowość).
Oddział wielkopiecowy składał się z dwóch jednostek produkcyjnych, mogących wyprodukować rocznie około 120 tys. ton surówki. Tuż obok funkcjonowała stalownia, która w 1902 roku miała już pięć pieców, w tym cztery o pojemności 20 ton (każdy z nich mógł w ciągu doby wytworzyć około 63 ton stali) i jeden większy, o pojemności 25-30 ton, oraz odlewnię staliwa. Najwięcej pracowników było zatrudnionych w walcowni, a ich płaca należała do najwyższych w Hucie. Oddziały mechaniczny i elektryczny wyposażone były często w importowany i najnowszej generacji sprzęt; energia elektryczna wytwarzana przez elektrownię w pełni pokrywała potrzeby Huty. Na terenie zakładu funkcjonowała kolej o długości torów 13.200 km z trzema parowozami o mocy 305 KM każdy i kolej wąskotorowa o długości torów 9.800 km z trzema lokomotywami. W hutniczym laboratorium wykonywano m.in. próby jakościowe wyrobów walcowanych. Większość materiałów wsadowych, niezbędnych do produkcji, dostarczano koleją – tą samą drogą transportowano gotowe produkty z Huty. Z pobliskimi kopalniami kamienia wapiennego Hutę „Częstochowa” łączyła kolejka linowa.



Materiał powstał w oparciu o publikację „Huta „Częstochowa” 1896-2002” Kazimierz Franusiak, Tadeusz Malarski, Jan Bala, Iwo Mandrysz. – Częstochowa: „Jurapress”, 2003


ANNA GAUDY


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl