Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Poniedziałek, 20 listopada 2017
Feliksa i Anatola
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   

  Nr 46 (1341) 2017-11-16
  W NUMERZE:
»  Zespół „Śląsk” i Przyjaciele –
» O raku odbytnicy w hotelu "Arche"
» Strażnica w Żarkach Letnisku zmodernizowana
» "Kolor" - przedstawia
»  XXIII Andrzejkowo-Mikołajkowe Marsze na Orientację „AMInO 2017”
» PERYSKOP. Trzy razy tak
» BONA FIDE. Wszędobylstwo
» Archiwum Państwowe w Częstochowie - ZAPRASZA
» XIX ŚWIĘTO MUZYKI
» PAWEŁ DOMAGAŁA wystąpi w Częstochowskiej Filharmonii
» 11.11. NARODOWE ŚWIĘTO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI - 99 ROCZNICA
» Gala Wolontariatu
»  MIEJSKA ŚLIZGAWKA W NOWYM MIEJSCU
» Dni Otwarte w Wojewódzkim Ośrodku Adopcyjnym
» Sportowe gwiazdy w Częstochowie!
» Protest pracowników Domu Pomocy Społecznej w Częstochowie przenosi się do Urzędu Miasta.
» Już niedługo wielki show w Częstochowie
» Nanotechnologia - innowacyjna technika leczenia zębów
» „TWOJE DANE – TWOJA SPRAWA”
» Święto Niepodległości w gminie Starcza
» Regionalny Ośrodek Kultury zaprasza
» Częstochowianie gośćmi głównymi głównym Portu Poetyckiego w Chorzowie
» Bezpieczny senior w Gminie Poraj
» „Pożyczone”
» WYSTAWA W BIBLIOTECE AJD. „Niepokorny człowiek”
» Kłomnicki Jarmark Bożonarodzeniowy
» Płuca bez POChP – bezcenna spirometria
» WOJEWÓDZKI TEST SPRAWNOŚCI SYREN ALARMOWYCH
» „Józef Piłsudski. Życie – śmierć – kult”
» Radny Zbigniew Mizgalski oskarżony o współpracę z SB
» Remont na ulicy Jagiellońskiej
» Ruszyła rekrutacja do III edycji projektu "Akademia Rozwoju kompetencji".
» Olsztyn i Janów zorganizują Balonowe Mistrzostwa Polski
» Filharmonia Częstochowska - zaprasza
»  I JURAJSKI KONGRES GOSPODARCZY - XVII Gala Konkursu „Jurajski Produkt Roku”
» #mamczasrozmawiac
» Zginął. Rodzina prosi o pomoc
» Prezydent Andrzej Duda za kierownicą ELVI
» The Voice of Poland 8. Odcinek 3 Live
» Pozwólmy wcześniakom zdrowo się rozwijać!
»  FUTSALOWA REPREZENTACJA POLSKI W CZĘSTOCHOWIE
»  XVI POWIATOWY KONKURS PLASTYCZNY „Tradycyjne Ozdoby Choinkowe”
»  XIII WOJEWÓDZKI KONKURS PLASTYCZNY „Szopka Bożonarodzeniowa”
»  ZAPROSZENIE NA WIECZÓR DOBROCZYNNOŚCI


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

Kris Sublimacja.jpg

MaxBramy-net.jpg

UmarzanieDlugow.jpg

tartak-int

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg

Karol-prawoJazdy-int.jpg







r e k l a m a
zdrowie
Dieta dla seniora
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Z upływem lat w naszym organizmie wiele się zmienia. Dlatego też dieta dedykowana seniorom powinna uwzględniać przynajmniej podstawowe potrzeby. A statystyki są przerażające: seniorzy odżywiają się wręcz fatalnie. Fakt ten rodzi wiele schorzeń i dolegliwości, które można w łatwy sposób wyeliminować. I to właśnie na etapie diety.


Spadek koncentracji, trudności ze skupieniem, problemy z pamięcią i złe samopoczucie. Wydawać by się mogło, że to naturalne następstwa tego, że jesteśmy coraz bardziej „wiekowi”. Nic bardziej mylnego! To jasny sygnał, że w organizmie osoby starszej dzieje się coś niedobrego.

Skąd się bierze problem?
Tak naprawdę źródeł jest wiele. Począwszy od złych nawyków żywieniowych, poprzez kłopoty finansowe, kończąc nawet na braku zainteresowania ze strony najbliższych. Samo starzenie się jest procesem ciągłym, a przy tym nieodwracalnym. Skutkuje ono znacznie mniejszą odpornością na choroby, wolniejszą regeneracją komórek, a kondycja niezwykle istotnego układu nerwowego ulega pogorszeniu. Zmiany, które zachodzą przecież w całym organizmie, nie omijają również układu pokarmowego. Seniorzy borykają się z wydzielaniem mniejszej ilości śliny i soków trawiennych, co skutkuje trudniejszym trawieniem pokarmów. Problemem jest też zwolnienie perystaltyki jelit oraz występujące w nich zmiany mikroflory bakteryjnej. A w tym właśnie należy upatrywać gorszego przyswajania składników odżywczych.

Co należy zmienić?
Przede wszystkim należy zmienić podejście do żywienia. Wyjście z założenia, że skoro przez całe życie przyjmowano określone pokarmy i nie powodowało to większych problemów, to w zasadzie zmiany nie są potrzebne, jest błędem na samym początku. W różnych etapach życia organizm potrzebuje otrzymywać nieco inne wartości odżywcze, w różnych dawkach i proporcjach. W celu skomponowania najlepszego jadłospisu najlepiej jest się udać do specjalisty, czyli dietetyka. Przeanalizuje on dokładnie potrzeby organizmu oraz choroby, które mają bezpośredni wpływ na komponowanie diety, np. cukrzyca lub miażdżyca. Kolejną ważną kwestią jest zapotrzebowanie na energię. Wiadomym jest, że wraz z wiekiem obniża się przemiana materii oraz zmniejsza się aktywność fizyczna. Dużym błędem jest ignorowanie tego faktu, gdyż nadwyżka dostarczanej energii skutkuje problemem z nadwagą, a nawet otyłością. Aby się przed tym ustrzec, warto zwrócić uwagę na następujące wartości: zapotrzebowanie na energię u mężczyzn wynosi od 1750 do 2450 kcal/dzień, natomiast u kobiet – od 1500 do 2100 kcal/dzień. Są to przybliżone liczby, zależne od poziomu aktywności fizycznej. W ustaleniu dokładnych wartości pomoże dietetyk.

Jadłospis - o czym pamiętać?
Istnieje szereg produktów, które należy włączyć do diety, aby nie doprowadzić do niedoborów. Dlatego też warto sięgnąć po ryby, chude mięso, orzechy i tłuszcze roślinne, które są źródłem kwasu omega-3. Kolejnym ważnym elementem jest białko, które podobnie jak poprzednio, znajdziemy m.in. w rybach oraz przede wszystkim w produktach mlecznych. – Sery żółte to ogromne źródło witamin i minerałów, które są ważne dla osób po 60. roku życia. Jednym z nich jest np. magnez, który zapobiega chorobom układu nerwowego – komentuje Ewa Polińska, ekspert Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej MSM Mońki. Niezwykle istotne jest, aby w starszym wieku dbać o odpowiednią podaż witamin. Najbardziej kluczowe, a zarazem najrzadziej dostarczane są witaminy z grupy B, a mianowicie B1, B2, B6 czy B12. Osoby starsze borykają się również z niedoborem witaminy D.
Poza dostarczaniem odpowiedniej porcji witamin i innych pierwiastków, konieczne jest również przestrzeganie innych zasad dotyczących zdrowego odżywiania. Posiłki powinny być przyjmowanie regularnie, w określonych odstępach czasu (najlepiej co 3 – 4 godziny). Należy też mieć na uwadze, aby były one mniejszej objętości, ale przyjmowane częściej. Prawidłowo zbilansowany jadłospis to od 4 do 5 posiłków dziennie. – Pamiętajmy, aby nie popaść w rutynę. To, że niektóre produkty są zdrowe, nie oznacza, że możemy je przyjmować codziennie bez żadnych ograniczeń. Urozmaicone dania to gwarancja dobrego samopoczucia i zdrowia – kontynuuje Ewa Polińska, ekspert Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej MSM Mońki. Warto również wprowadzić małą „rewolucję” w sposobie przygotowywania potraw. To, co zazwyczaj występuje w wersji smażonej, można przyrządzić w piekarniku lub parowarze. Do niemalże idealnej diety brakuje nam jeszcze kilku elementów: regularnego picia płynów (najlepiej wody) oraz zamiany mąki pszennej np. na żytnią.


r


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl