Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Środa, 19 września 2018
Januarego i Konstancji
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   RODO   FELIETON. CZĘSTOCHOWSKI PATRIOTA   

  Nr 37 (1384) 2018-09-13
  W NUMERZE:
» CZĘSTOCHOWA. Nie filia, a urząd
» „Z piosenką przez świat”
»  DĄBROWA ZIELONA. 74. rocznica bitwy pod Cielętnikami
» Narodowe Czytanie w Gminie Poczesna i odsłonięcie pomnika pamięci
» PŁACE W URZĘDZIE MIASTA I JEDNOSTKACH MIEJSKICH. Na co poszło 9,5 miliona złotych?
» PIERWSZY RAZ O OSTATNIM BOJU
»  Malarstwo „Werniksu”
» NAGRODA DLA PSO MASKPOL
» Szansa na gazyfikację gminy Janów
» „Piękna nasza Polska cała”
» Wiceprezydent Częstochowy Mirosław S. zatrzymany
» Na DK1 spłonęły dwie ciężarówki
» Policjanci uratowali kobiegte z pożaru
» Nowy kierunek na Uniwersytecie Częstochowskim
»  79. rocznica napaści Rosji sowieckiej na Polskę. Pamięć ponad wszystko
» Porażka Włókniarza w pierwszym meczu o brąz


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

ban_domy_6 kopia.jpg

MaxBramy-net.jpg

herb_klubu.png

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg







r e k l a m a
turystyka
Jak uniknąć drogi przez mękę?
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Rezerwacja auta przez internet może być łatwa i niedroga. Konsumenci jednak często są zmuszani do uiszczania dodatkowych opłat, podczas odbioru samochodu z wypożyczalni lub dokonując jego zwrotu.Europejskie Centrum Konsumenckie zwraca uwagę na sztuczki samochodowych naciągaczy.

W 2015 roku Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce otrzymało109 skarg, w roku 2016 było ich o 10% więcej. W bieżącym rokuna wypożyczalnie aut do ECK skarżyło się 73 konsumentów, a wakacyjny sezon nie znajduje się jeszcze na półmetku. Konsumenci z Polski głównie napotykają na problemy firmami zarejestrowanymi na terenie Hiszpanii, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. Aż 90% skarg kierowanych do ECK Polska dotycządodatkowych opłat, które nie były wskazane podczas rezerwacji samochodu w internecie. Opłaty obejmują przede wszystkim zakup dodatkowego ubezpieczenia, a także rzekome lub zawyżone kosztynaprawy auta.



1. Przede wszystkim umowa…
W umowie powinny być zawarte wszystkie warunki najmu, a także zasady tankowania, parkowania (o ile firma wymaga pozostawienia auta wyłącznie na parkingach strzeżonych), możliwości podróżowania ze zwierzętami, palenia w samochodzie i inne.Jeżeli przy odbiorze samochodu będą dokonywane nowe ustalenia warto dopisać je do umowy. Ponadto w umowie należy zapisać podział płatności np. zapłatę zaliczki i zasady jej ewentualnego zwrotu, a także unikać podpisywania dokumentów in blanco.
Uwaga: Przy rezerwacji samochodu przez internet umowa zostaje zawarta w momencie uzupełnienia formularza wynajmu i przesłania go wypożyczalni.
2. Dokumentuj
Jednym z najczęstszych problemów, na jakie skarżą się konsumenci są niesłusznie naliczone koszty naprawy bądź ich zawyżanie. Przykładowo, konsumenci wracają z wakacji i okazuje się, że z ich karty kredytowej została pobrana kwota wysokości 3000 euro za naprawę uszkodzonego lusterka. Dochodzi również do sytuacji, w której konsument zostaje obciążony kosztami rysy na samochodzie, która istniała w dniu odbioru auta. Aby uniknąć tego typu sytuacji warto zrobić zdjęcie samochodu przed odebraniem i po jego zwrocie, ponadto wszystkie uszkodzenia należy dopisać do umowyz dodatkowym podpisem obu stron. Ewentualne szkody, do których doszło w trakcie trwania umowy, należy zgłosić wynajmującemu, ECK zaleca jednak zasięgnąć opinii, bądź dokonać naprawy (po uzyskaniu zgody firmy) w niezależnym serwisie. Niektóre wypożyczalnie pobierają od konsumentów dodatkowe opłaty za przekroczenie określonej liczby kilometrów, dlategoteż warto zrobić zdjęcie licznika, a dane dopisać do umowy, prosząc o podpis osoby odbierającej auto.

3. Nie wierz na słowo
Podpisując protokół zdawczo-odbiorczy należy zachować kopię dla siebie. Często dochodzi do sytuacji, w której konsument otrzymuje protokół w języku, którego nie rozumie. W tej sytuacji warto do protokołu dołączyć oświadczenie(np. w języku angielskim), które zostanie podpisanie przez obie strony z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji (przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na nie zgody).

4. Nie chcesz, nie ubezpieczaj
Przy odbiorze samochodu często okazuje się, że wypożyczalnia wymaga uiszczenia „obowiązkowej” płatności za ubezpieczenie. Jest to jeden z najczęstszych problemów zgłaszanych do ECK Polska. Warto tutaj podkreślić, że ubezpieczenie jest dobrowolne, firma nie powinna nas zmuszać do zakupu opcji dodatkowych.

5. Rezygnacja
Warunki rezygnacji powinny być zawarte w umowie. Część firm nie nakłada na konsumentów z tego tytułu kary. Przy rezerwacji samochodu przez internet nie obowiązuje prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Współpraca Komisji Europejskiej z wypożyczalniami
Ze względu na liczne skargi, które trafiały do sieci ECC-Net, w 2014 r. Komisja Europejska nawiązała dialog z pięcioma dużymi firmami zajmującymi się wypożyczaniem samochodów. W efekcie negocjacji firmy: Avis, Enterprise, Europcar, Hertz i Sixt w 2017 r. dostosowały swoje warunki wynajmu do przepisów konsumenckich w szczególności dotyczących obowiązków informacyjnych. Komisja Europejska będzie nadal monitorować praktyki kolejnych firm wynajmujących samochody.
Nie ma bezkarnych

Włoski urząd antymonopolowy (AGCM) ukarał wypożyczalnię „Goldcar”za agresywne reklamy dotyczące zakupu usług dodatkowych. AGCM oświadczył: „Goldcar nie informuje konsumentów w sposób jasny i wystarczający o cenach dodatkowych ubezpieczeń.” AGCM nie zaakceptowała również warunków firmy dotyczących tankowania paliwa.Łącznie na włoski i hiszpański oddział „Goldcar” nałożono grzywnę w wysokości dwóch milionów euro.

Gdzie szukać pomocy?

W przypadku problemów z wypożyczalnią samochodów zarejestrowaną na terenie innego kraju UE, bezpłatnych porad i pomocy udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów
Jeżeli umowa została zawarta w Internecie pomocna może się okazać platforma internetowego rozwiązywania sporów(ODR) – w tym przypadku wymagana jest rejestracja w systemie ECAS.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.


r


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl