Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Niedziela, 23 września 2018
Tekli i Bogusława
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   RODO   FELIETON. CZĘSTOCHOWSKI PATRIOTA   

  Nr 38 (1385) 2018-09-20
  W NUMERZE:
» Nowy prezydent, nowe możliwości
» URODZONY HUMANISTA. ANDRZEJ ALBIN PALUCHOWSKI (1933-2017)
» CZĘSTOCHOWA. Ruszyła budowa nowej siedziby sądu
» 100 tysięcy drzew na 100-lecie niepodległości Polski 1918–2018
» Konkurs „Młodzieżowe Przesłanie Klimatyczne dla przyszłości”
» PRIORYTET: CZYSTE POWIETRZE
» DĄBROWA ZIELONA. 74. rocznica bitwy pod Cielętnikami
» Malarstwo „Werniksu”
» Balansująca rzeźba zawisła we Mstowie
» 50 milionów złotych dla częstochowskich uczelni
» PŁACE W URZĘDZIE MIASTA I JEDNOSTKACH MIEJSKICH. Na co poszło 9,5 miliona złotych?
» Premier Mateusz Morawiecki w Częstochowie
» Wiceprezydent Mirosław S. zatrzymany przez policję
» Pomocowiec – zawodowo i na co dzień
» Cała Polska czyta
» KONIECPOL. Modlitwa za poległych za Ojczyznę
» Inwestycje w gminach
» Fuszerka na Wierzbie. Czekali wiele lat na budowę drogi. Doczekali się fuszerki
» NAGRODA DLA PSO MASKPOL
» Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików w Lekkiej Atletyce
»  PIŁKA NOŻNA. Podział punktów na Limanowskiego
» PIŁKA NOŻNA. Skra zdobyła Wzgórze Wolności!
» SPORT W GMINACH
» WIEŚCI Z GMIN
» KŁOMNICE. Nagrody podczas Dożynek Jasnogórskich
»  Narodowe Czytanie w Gminie Poczesna i odsłonięcie pomnika pamięci
»  RUDNIKI / RĘDZINY. Młodzież upamiętniła zamordowanych przez Niemców mieszkańców
» Plebiscyt na najciekawszych absolwentów z województwa śląskiego
»  BONA FIDE. Wreszcie uczciwa propozycja?
» Wieczór 227. Jeśli Bóg z nami, kto przeciw nam?
»  22 września rozpoczyna się XII Festiwal Wiolinistyczny im. B. Hubermana.


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

ban_domy_6 kopia.jpg

MaxBramy-net.jpg

herb_klubu.png

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg







r e k l a m a
zdrowie
W wyborze tłuszczu kieruj się… sercem
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Naukowcy już nie raz udowodnili zależność pomiędzy dietą, a rozwojem chorób sercowo-naczyniowych. Jadłospis dla serca powinien odznaczać się niską zawartością soli, cukru i tłuszczu. W przypadku tłuszczu, znaczenie ma także rodzaj zawartych w nim kwasów tłuszczowych, dlatego wybierając ich źródła warto „kierować się sercem”.
Jak tłuszcze mogą wpływać na kondycję serca?

Ilość i rodzaj spożywanych tłuszczów i zawartych w nich kwasów tłuszczowych ma duży wpływ na stężenie cholesterolu całkowitego we krwi: lipoprotein HDL (tzw. dobrego cholesterolu) i LDL (tzw. złego cholesterolu). Lipoproteiny HDL odpowiadają za wiązanie i transportowanie nadmiaru cholesterolu do wątroby, w celu jego przetworzenia i wydalenia z organizmu. Z kolei zadaniem lipoprotein LDL jest transportowanie cholesterolu z wątroby do tkanek pozawątrobowych potrzebujących cholesterolu. Jednak nadwyżka cholesterolu LDL odkłada się w tętnicach i umożliwia tworzenie tzw. blaszki miażdżycowej, co jest jednym z głównych czynników rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej serca, a w konsekwencji także zawału serca i udaru mózgu - wyjaśnia ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach” dr n. med. Agnieszka Jarosz Instytutu Żywności i Żywienia.

Jak zatem wybierać tłuszcze dobre dla serca?

• Po pierwsze: wybieraj produkty o niskiej zawartości tłuszczu, a szczególnie nasyconych kwasów tłuszczowych.
Nasycone kwasy tłuszczowe – laurynowy, mirystynowi i palmitynowy, z wyjątkiem stearynowego – spożywane w nadmiernych ilościach podwyższają stężenie cholesterolu LDL we krwi. Z tego powodu rekomendacje żywieniowe na całym świecie zalecają ograniczanie ich obecności w codziennej diecie. Źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych są produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: masło, mięso, sery, wędliny, smalec, ale także roślinne oleje tropikalne jak np. olej kokosowy.

• Po drugie: eliminuj z diety tłuszcze trans.
Izomery trans kwasów tłuszczowych trans (tzw. tłuszcze trans), nie tylko powodują podwyższenie poziomu złego cholesterolu we krwi, ale jednocześnie zmniejszają stężenie cholesterolu HDL. Ponadto, tłuszcze trans mogą prowadzić do insulinooporności, a w efekcie do otyłości, która jest kolejnym czynnikiem chorób sercowo-naczyniowych. Unikaj więc produktów zawierających częściowo utwardzone lub częściowo uwodornione oleje roślinne, ograniczaj spożycie produktów pochodzących od przeżuwaczy, np. krów, owiec.
• Po trzecie: sięgaj po produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe.
Wielonienasycone kwasy z rodziny omega-3 i 6 stanowią istotny element diety w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Bogatym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie, algi morskie, olej rzepakowy oraz miękkie margaryny kubkowe. Kwasy tłuszczowe z rodziny omega-6 znajdziesz w m.in. w olejach: słonecznikowym, kukurydzianym czy sojowym.
Spośród jednonienasyconych kwasów tłuszczowych największe znaczenie wykazuje kwas oleinowy obficie występujący w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym, który zmniejsza stężenie cholesterolu LDL i nie redukuje poziomu korzystnej dla organizmu frakcji cholesterolu HDL.
• Po czwarte: jeżeli masz podwyższony poziom cholesterolu we krwi, włączaj do diety produkty bogate w sterole roślinne.
Stanole i sterole roślinne pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, jeśli są spożywane w ilości co najmniej 0,8 g dziennie. Występują w nasionach rzepaku, słonecznika czy sezamu oraz opartych na nich olejach, jednak w naturze ich ilość jest zbyt mała, aby wykazywać działanie terapeutyczne. Wzbogacić dietę w sterole roślinne można sięgając po produkty, które są w nie wzbogacane, np. margaryny funkcjonalne z dodatkiem steroli roślinnych.

1K. Okręglica, H. Mojska, M. Jarosz, A. Jarosz, Skład kwasów tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, “Żywienie człowieka i metabolizm” 2017 nr 1, s. 5-17.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową kampanii www.poznajsienatluszczach.pl




r


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl