Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Niedziela, 22 października 2017
Filipa i Kordulii
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   

  Nr 42 (1337) 2017-10-19
  W NUMERZE:
» POMOC SPOŁECZNA, Szykuje się strajk w częstochowskim Domu Pomocy Społecznej
»  Orange nie liczy się z polskim obywatelem
» Pieniądze na ekologię dla TAURON-u
»  Częstochowa: Bulwar Warty przejdzie metamorfozę. Powstanie strefa wypoczynku pełna zieleni
» Śladem naszych publikacji. Psie kupki c.d.
» Życzenia dla Stulatki
» 70 lat „Plastyka”
» Matyjaszczyk uwiarygodnia Marandę
»  PRZYRÓW /SIERAKÓW. Jak w Sierakowie dzielą fundusz sołecki
» OBYWATELSKI POMYSŁ. A może tężnia solankowa w Częstochowie…
» AKADEMIA IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE. Nowy rok, nowe kierunki
» Z inspiracji poezją Poświatowskiej
»  Wystawa malarstwa Anny Przewłockiej
» W HOŁDZIE AGNIESZCE OSIECKIEJ. „Wesołe miasteczko”
» Najtragiczniejszy dzień w najnowszej historii Polski 78. rocznica agresji sowieckiej na Polskę – 17 września 1939 roku
» PAMIĘCI POR. PIL. HIERONIMA DUDWAŁA
» BOHATEROWIE CZĘSTOCHOWY
» BOHATEROWIE CZĘSTOCHOWY
» CIEŃ SKRZYDEŁ NAD KUCELINEM
» KALENDARIUM PAŹDZIERNIKA
» II Ponadregionalny Festiwal Piosenki Podwórkowej
» Ognisko Niepodległości im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
» CZĘSTOCHOWSKIE POLA CHWAŁY. Trzystu spod Kochcic
» SUKCESY CZĘSTOCHOWSKIEGO KIEROWCY WYŚCIGOWEGO
» Zagrali dla kolegi
» Trenerski dwugłos. KS Ruch Chorzów - RKS Raków Częstochowa
»  PIŁKA NOŻNA. W Haiz IV Lidze trwa czarna seria rezerw Rakowa i Sparty Lubliniec
» Z policyjnej raportówki
» Czy wiesz, że mimo Twoich starań, możesz być teraz okradana? Spróbuj temu zapobiec. Zabezpiecz kości przed osteoporozą!
» CUKRZYCA TYPU II. JAK USTRZEC SIĘ CHOROBY?
» DNI OTWARTE CENTRUM POMOCY DZIECKU


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

Kris Sublimacja.jpg

MaxBramy-net.jpg

UmarzanieDlugow.jpg

tartak-int

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg

Karol-prawoJazdy-int.jpg







r e k l a m a
zdrowie
W wyborze tłuszczu kieruj się… sercem
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Naukowcy już nie raz udowodnili zależność pomiędzy dietą, a rozwojem chorób sercowo-naczyniowych. Jadłospis dla serca powinien odznaczać się niską zawartością soli, cukru i tłuszczu. W przypadku tłuszczu, znaczenie ma także rodzaj zawartych w nim kwasów tłuszczowych, dlatego wybierając ich źródła warto „kierować się sercem”.
Jak tłuszcze mogą wpływać na kondycję serca?

Ilość i rodzaj spożywanych tłuszczów i zawartych w nich kwasów tłuszczowych ma duży wpływ na stężenie cholesterolu całkowitego we krwi: lipoprotein HDL (tzw. dobrego cholesterolu) i LDL (tzw. złego cholesterolu). Lipoproteiny HDL odpowiadają za wiązanie i transportowanie nadmiaru cholesterolu do wątroby, w celu jego przetworzenia i wydalenia z organizmu. Z kolei zadaniem lipoprotein LDL jest transportowanie cholesterolu z wątroby do tkanek pozawątrobowych potrzebujących cholesterolu. Jednak nadwyżka cholesterolu LDL odkłada się w tętnicach i umożliwia tworzenie tzw. blaszki miażdżycowej, co jest jednym z głównych czynników rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej serca, a w konsekwencji także zawału serca i udaru mózgu - wyjaśnia ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach” dr n. med. Agnieszka Jarosz Instytutu Żywności i Żywienia.

Jak zatem wybierać tłuszcze dobre dla serca?

• Po pierwsze: wybieraj produkty o niskiej zawartości tłuszczu, a szczególnie nasyconych kwasów tłuszczowych.
Nasycone kwasy tłuszczowe – laurynowy, mirystynowi i palmitynowy, z wyjątkiem stearynowego – spożywane w nadmiernych ilościach podwyższają stężenie cholesterolu LDL we krwi. Z tego powodu rekomendacje żywieniowe na całym świecie zalecają ograniczanie ich obecności w codziennej diecie. Źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych są produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: masło, mięso, sery, wędliny, smalec, ale także roślinne oleje tropikalne jak np. olej kokosowy.

• Po drugie: eliminuj z diety tłuszcze trans.
Izomery trans kwasów tłuszczowych trans (tzw. tłuszcze trans), nie tylko powodują podwyższenie poziomu złego cholesterolu we krwi, ale jednocześnie zmniejszają stężenie cholesterolu HDL. Ponadto, tłuszcze trans mogą prowadzić do insulinooporności, a w efekcie do otyłości, która jest kolejnym czynnikiem chorób sercowo-naczyniowych. Unikaj więc produktów zawierających częściowo utwardzone lub częściowo uwodornione oleje roślinne, ograniczaj spożycie produktów pochodzących od przeżuwaczy, np. krów, owiec.
• Po trzecie: sięgaj po produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe.
Wielonienasycone kwasy z rodziny omega-3 i 6 stanowią istotny element diety w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Bogatym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie, algi morskie, olej rzepakowy oraz miękkie margaryny kubkowe. Kwasy tłuszczowe z rodziny omega-6 znajdziesz w m.in. w olejach: słonecznikowym, kukurydzianym czy sojowym.
Spośród jednonienasyconych kwasów tłuszczowych największe znaczenie wykazuje kwas oleinowy obficie występujący w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym, który zmniejsza stężenie cholesterolu LDL i nie redukuje poziomu korzystnej dla organizmu frakcji cholesterolu HDL.
• Po czwarte: jeżeli masz podwyższony poziom cholesterolu we krwi, włączaj do diety produkty bogate w sterole roślinne.
Stanole i sterole roślinne pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, jeśli są spożywane w ilości co najmniej 0,8 g dziennie. Występują w nasionach rzepaku, słonecznika czy sezamu oraz opartych na nich olejach, jednak w naturze ich ilość jest zbyt mała, aby wykazywać działanie terapeutyczne. Wzbogacić dietę w sterole roślinne można sięgając po produkty, które są w nie wzbogacane, np. margaryny funkcjonalne z dodatkiem steroli roślinnych.

1K. Okręglica, H. Mojska, M. Jarosz, A. Jarosz, Skład kwasów tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, “Żywienie człowieka i metabolizm” 2017 nr 1, s. 5-17.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową kampanii www.poznajsienatluszczach.pl




r


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl