Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Środa, 19 września 2018
Januarego i Konstancji
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   RODO   FELIETON. CZĘSTOCHOWSKI PATRIOTA   

  Nr 37 (1384) 2018-09-13
  W NUMERZE:
» CZĘSTOCHOWA. Nie filia, a urząd
» „Z piosenką przez świat”
»  DĄBROWA ZIELONA. 74. rocznica bitwy pod Cielętnikami
» Narodowe Czytanie w Gminie Poczesna i odsłonięcie pomnika pamięci
» PŁACE W URZĘDZIE MIASTA I JEDNOSTKACH MIEJSKICH. Na co poszło 9,5 miliona złotych?
» PIERWSZY RAZ O OSTATNIM BOJU
»  Malarstwo „Werniksu”
» NAGRODA DLA PSO MASKPOL
» Szansa na gazyfikację gminy Janów
» „Piękna nasza Polska cała”
» Wiceprezydent Częstochowy Mirosław S. zatrzymany
» Na DK1 spłonęły dwie ciężarówki
» Policjanci uratowali kobiegte z pożaru
» Nowy kierunek na Uniwersytecie Częstochowskim
»  79. rocznica napaści Rosji sowieckiej na Polskę. Pamięć ponad wszystko
» Porażka Włókniarza w pierwszym meczu o brąz


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

ban_domy_6 kopia.jpg

MaxBramy-net.jpg

herb_klubu.png

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg







r e k l a m a
Gazeta Częstochowa
Filharmonia zainaugurowała nowy sezon
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Filharmonia Częstochowska 73. sezon 2017/2018 rozpoczęła po mistrzowsku. Melomani,29 września, mieli okazję doświadczyć wysokich wrażeń artystycznych, słuchając doskonałych wykonań dzieł Johannesa Brahmsa i Modesta Musorgskiego.

Gwiazdą wieczoru była utalentowana skrzypaczka Bomsori Kim, laureatka drugiej nagrody ex aequo 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w 2016 roku. Kim, przy akompaniamencie częstochowskiej orkiestry symfonicznej, zagrała Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 J. Brahmsa. Zachwyciła żywiołowym i wirtuozerskim wykonaniem tego skomplikowanego muzycznie utworu. Warto podkreślić, że koncert ten, mający w chwili premiery wielu przeciwników, wszedł do kanonu wiolinistyki właściwie dzięki Bronisławowi Hubermanowi. Jego mistrzowskie wykonanie ukazało wielkie walory artystyczne dzieła, które opisano tymi słowami: Koncert Brahmsa to nie walka ze skrzypcami, a walka skrzypiec z orkiestrą. Ostateczne zwycięstwo należy do skrzypiec.
Bomsori Kim ukończyła Seoul National University, gdzie studiowała pod kierunkiem Y.U. Kim. Obecnie studiuje w nowojorskiej Juilliard School w klasie S. Rosenberg i R. Copesa. Odnosiła sukcesy w znaczących konkursach międzynarodowych, m.in. w 15. Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego (V nagroda), Konkursie im. Królowej Elżbiety (laureatka), w 2013 r. wygrała 62. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny ARD w Monachium, a w 2012 r. została laureatką hanowerskiego Konkursu Skrzypcowego im. J. Joachima. Występowała w prestiżowych salach koncertowych u boku wybitnych artystów takich jak: Andrey Boreyko, Marin Alsop, Hannu Lintu, Christopher Lee.
Gra na skrzypcach Joannesa Baptisty Guadagniniego, Turyn 1774, wypożyczonych przez azjatycki Bank Instrumentów Kumho.
W drugiej części muzycznego spotkania Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka zaprezentowała utwór symfoniczny M. Musorgskiego „Obrazki z wystawy”.
Cykl utworów Musorgski skomponował w 1874 roku. W ówczesnej Rosji jednym z największych autorytetów był krytyk Władimir Stasow. Skupiał on wokół siebie nowatorsko myślących artystów, był ich protektorem, duchowym przewodnikiem i ideologiem. W kręgu jego podopiecznych i przyjaciół znaleźli się m.in. malarz, rysownik i architekt Wiktor Hartman oraz kompozytor Modest Musorgski, członek Potężnej Gromadki (Stasow jako pierwszy tak ją nazwał). Kiedy w 1874 Hartman nagle zmarł, Stasow zorganizował w hołdzie zmarłemu pośmiertną wystawę jego prac. Zgromadzono na niej około 400 dzieł malarza. Wystawę tę obejrzał przyjaciel zmarłego, Musorgski, dla którego stała się ona źródłem inspiracji twórczej. Skomponował on mianowicie cykl 10 utworów, które nawiązywały swoimi tytułami do zgromadzonych na niej obrazów, szkiców i projektów. Są to: Promenada (pełniąca w cyklu funkcję preludium i interludium), Gnom, Stary zamek, Tuilleries, Bydło, Balet piskląt (odnoszący się do szkicu kostiumów do spektaklu baletowego), Samuel Goldenberg i Szmul, Promenada, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na kurzej stopce (muzyczny odpowiednik projektu zegara w postaci stylizowanego domku Baby Jagi), Wielka brama kijowska (nawiązująca do obrazu przedstawiającego projekt bramy, która miała być postawiona na przyjazd cara Aleksandra II do Kijowa). Musorgski komponował cykl szybko i z entuzjazmem. „Hartman kipi, jak kipiał Borys [tzn. opera Borys Godunow, wystawiona parę miesięcy wcześniej w Petersburgu], dźwięki i myśli zawisły w powietrzu. Połykam obiad - ledwie zdążam skrobać na papierze” - donosił w liście Stasowowi.

Fortepianowe miniatury Musorgskiego były tak wyraziste i charakterystyczne, że rychło pojawił się pomysł ich zinstrumentowania na orkiestrę. Pierwsza próba takiej transkrypcji miała miejsce w 1891 roku, w ślad za nią pojawiły się kolejne symfoniczne wersje, jednak żadna (a do dziś powstało ich prawie 30) popularnością nie dorównuje instrumentacji dokonanej w 1922 r. przez Maurice'a Ravela. Olśniewająca bogactwem kolorów, pomysłowością ale przede wszystkim mistrzowską znajomością instrumentarium orkiestry oraz bezbłędną "obsadą ról" w poszczególnych miniaturach dla wielu melomanów przewyższa oryginał.



GAW


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl