Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Piątek, 21 września 2018
Hipolita i Mateusza
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   RODO   FELIETON. CZĘSTOCHOWSKI PATRIOTA   

  Nr 38 (1385) 2018-09-20
  W NUMERZE:
» Nowy prezydent, nowe możliwości
» URODZONY HUMANISTA. ANDRZEJ ALBIN PALUCHOWSKI (1933-2017)
» CZĘSTOCHOWA. Ruszyła budowa nowej siedziby sądu
» 100 tysięcy drzew na 100-lecie niepodległości Polski 1918–2018
» Konkurs „Młodzieżowe Przesłanie Klimatyczne dla przyszłości”
» PRIORYTET: CZYSTE POWIETRZE
» DĄBROWA ZIELONA. 74. rocznica bitwy pod Cielętnikami
» Malarstwo „Werniksu”
» Balansująca rzeźba zawisła we Mstowie
» 50 milionów złotych dla częstochowskich uczelni
» PŁACE W URZĘDZIE MIASTA I JEDNOSTKACH MIEJSKICH. Na co poszło 9,5 miliona złotych?
» Premier Mateusz Morawiecki w Częstochowie
» Wiceprezydent Mirosław S. zatrzymany przez policję
» Pomocowiec – zawodowo i na co dzień
» Cała Polska czyta
» KONIECPOL. Modlitwa za poległych za Ojczyznę
» Inwestycje w gminach
» Fuszerka na Wierzbie. Czekali wiele lat na budowę drogi. Doczekali się fuszerki
» NAGRODA DLA PSO MASKPOL
» Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików w Lekkiej Atletyce
»  PIŁKA NOŻNA. Podział punktów na Limanowskiego
» PIŁKA NOŻNA. Skra zdobyła Wzgórze Wolności!
» SPORT W GMINACH
» WIEŚCI Z GMIN
» KŁOMNICE. Nagrody podczas Dożynek Jasnogórskich
»  Narodowe Czytanie w Gminie Poczesna i odsłonięcie pomnika pamięci
»  RUDNIKI / RĘDZINY. Młodzież upamiętniła zamordowanych przez Niemców mieszkańców
» Plebiscyt na najciekawszych absolwentów z województwa śląskiego
»  BONA FIDE. Wreszcie uczciwa propozycja?
» Wieczór 227. Jeśli Bóg z nami, kto przeciw nam?


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

ban_domy_6 kopia.jpg

MaxBramy-net.jpg

herb_klubu.png

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg







r e k l a m a
historia
Urbanizacja dawnej Częstochowy
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Częstochowa wyludnia się. Młodzi ludzie wyjeżdżają do „wielkich ośrodków” w poszukiwaniu lepszej pracy, prestiżowych uczelni czy nawet zwykłej rozrywki. Duchowa stolica Polski przechodzi kryzys. Nazywana jest: „zaściankiem”, a czasami nawet zwykłą wsią!

Niestety to obraz obecnej Częstochowy. Obraz, który przysłania Częstochowę z okresu rewolucji przemysłowej. Na przełomie XIX i XX wieku przedsiębiorczy mieszkańcy naszego miasta budowali swój gród kamień po kamieniu w duchu patriotyzmu i narodowej dumy. Owocem tego była piękna, rozwinięta, rozrywkowa i elegancka Częstochowa międzywojenna, w której arystokracja i burżuazja łączyły siły na rzecz budowy wyjątkowości tego jedynego w swoim rodzaju ośrodka.
Urbanizacja to rozwój demograficzny, kulturowy oraz finansowy miasta. Historię urbanizacji Częstochowy zaczniemy w roku 1826, w którym połączono Starą Częstochowę (dziś dzielnica Stare Miasto) z poklasztorną osadą – Nową Częstochową. Można przyrównać to wydarzenie do iskry na beczkę prochu, a mianowicie – lata wcześniejsze nie wyróżniały naszego miasta niczym. Większość ludności pracowała w rolnictwie i nie wykazywała się wielkimi przedsięwzięciami gospodarczymi. Także zabudowa była często drewniana, bardziej praktyczna niż majestatyczna, a najogólniej rzecz biorąc małomiasteczkowa.
Dwa miasteczka połączono jedną z najbardziej reprezentacyjnych ulic w Polsce – Aleją NMP. Była ona bardzo nowoczesnym rozwiązaniem urbanistycznym. Szeroka jezdnia, znajdująca się w samym sercu nowopowstałego miasta niemal natychmiast przyciągnęła lokalne elity atrakcyjnymi parcelami w pierwszej linii . Tak powstała pierwsza w naszym mieście zabudowa wielkomiejska – kunsztownie zdobione kamienice i modne lokale z wielkimi witrynami.
Wydawało się oczywistym, że rozwój urbanistyczny, będzie postępował właśnie wokół tej głównej promenady, na środku której wybudowano ratusz będący symbolem jedności, liczącego wtedy jeszcze niespełna 6 tysięcy mieszkańców, ośrodka miejskiego.
Jednak w świecie zaszła istotna zmiana, która na zawsze zmieniła oblicze Częstochowy, a mianowicie wybuchła rewolucja przemysłowa. Nasze miasto wpadło w wir industrializacji. W 1846 roku powstała droga żelazna – kolej, a wtedy pozostało tylko poddać się wielkiej ambicji i rządzy sukcesu przybywających do „Świętego Miasta” przedsiębiorców.
Historię rozwoju Częstochowy można przyrównać do „amerykańskiego snu”. Tutaj także przybywały rzesze ludzi, inwestujących w lokalną gospodarkę cały dorobek życia, tak jak np.: Wilhelm Kohn czy Karol Szwede. Najkonkretniej sukces naszej „małej ojczyzny” pokażą liczby: w 1862 roku liczba ludności wynosiła około 9 tys. mieszkańców, a już 18 lat później zanotowaliśmy niesamowity bo, aż 100 proc. wzrost w 1880 roku liczba ludności wynosi już około 18 tys. Częstochowianin żyjący w tamtych latach nie mógł się jednak spodziewać, że za kolejne 38 lat Częstochowa będzie mogła się poszczycić zaludnieniem rzędu 70 tys. mieszkańców.

Dokończenie na str. 10/IV

Urbanizacja dawnej Częstochowy

Dokończenie ze str. 7/I
Czym charakteryzował się szybki industrialny rozwój miasta? Tym, co widoczne jest do dziś, w okolicach starszej zabudowy – jest to całkowicie niespójna i chaotyczna zabudowa. Kwitło dzikie budownictwo, które miało spełniać wymogi powstających osiedli robotniczych czy samych zakładów, a nie całej Częstochowy. Jest to druga strona medalu naszego sukcesu, jednak czyż nie jest to coś co wyróżnia „Święte Miasto” spośród „tłumu”?
Liczby dają też do myślenia jeśli chodzi o ilość powstających miejsc pracy – w 1891 roku w mieście działa 18 fabryk, w latach 1900-1906 jest ich już około 70, a więc odnotowujemy potężny wzrost. Jednak już w 1908 roku liczba dużych zakładów to 42, a tych mniejszych 158. W przemyśle pracowało wtedy 19 tys. robotników.
Częstochowianin potrafi! Burżuazja i arystokracja napływająca do naszego miasta i wznosząca wielkomiejskie kamienice, hotele, ogrody i fabryki doprowadziła nasze miasto do czegoś co dziś wydaje się niesamowite – w 1931 roku, w niepodległej Polsce, Częstochowa liczyła 117 tys. mieszkańców, a dzięki swojemu przemysłowi i specyficznemu charakterowi, była jednym z ważniejszych ośrodków miejskich II RP. Nie potrzebowaliśmy ogromnych dotacji, wsparcia z zewnątrz ani specjalnych warunków. Wystarczyła ambicja, determinacja i kreatywność nowo powstałych częstochowskich elit władzy i przemysłu.




FILIP NOWAKOWSKI


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl