Gazeta Częstochowska - tygodnik regionalny
Wydanie nr 28 (1272) z 2016-07-14, dział : turystyka

"Lubomirski" powrócił na tory

Pierwszego lipca po ponad 40 latach przerwy po linii kolejowej nr 403 ponownie wyruszył pociąg dalekobieżny. Skład kolejowy TLK „Lubomirski” pokonuje jeden z najdłuższych dystansów w Polsce, wożąc pasażerów z Przemyśla aż do Szczecina. Dwa wagony kolejowe połączone spalinową lokomotywą zwaną potocznie „kociołkiem” już cieszą się sporym zainteresowaniem podróżujących, mimo że minęły zaledwie dwa tygodnie od pierwszego kursu pociągu. Do rozwoju polskich sieci kolejowych w znacznym stopniu przyczynił się ponad sto lat temu przedstawiciel rodziny Lubomirskich.




Trasa wakacyjna
Pasażerowie mogą korzystać z tego połączenia od poniedziałku do piątku oraz w niedzielę. Ponad 1000 kilometrową trasę zgodnie z rozkładem kolejka przebywa w 15 godzin i 17 minut. Szczególnie zadowoleni są mieszkańcy Kalisza Pomorskiego, którzy dzięki takiemu rozwiązaniu nie muszą nadkładać drogi podróżując do Warszawy – wcześniej stawali przed koniecznością przesiadki w Stargardzie Szczecińskim, co dla wielu z nich stanowiło sporą przeszkodę oraz stratę cennego czasu. Pociąg ma kursować przez cały okres wakacyjny, jednak władze Kalisza Pomorskiego mają nadzieję, że eksperyment zakończy się sukcesem i nowe połączenie będzie dostępne przez cały rok. Z rozwiązania skorzystały także okoliczne powiaty – regularne kursy kolejki przyczyniły się do ożywienia gospodarczego związanego z większą ilością podróżujących. Linia 403, po której porusza się pociąg, należy do najstarszych na Pomorzu – została wybudowana przez Niemców pod koniec XIX wieku. Linia, łącząc bezpośrednio północ z południem kraju, ma również spory potencjał turystyczny

Pionier transportu kolejowego
Do rozwoju komunikacji kolejowej bardzo mocno przyczyniła się na przełomie XIX i XX wieku rodzina Lubomirskich. Książę Stefan Lubomirski – działacz społeczny oraz przemysłowiec – był właścicielem spółki o nazwie Warszawskie Koleje Przejazdowe. Dzięki jego działaniom nastąpiła rozbudowa transportu stolicy i okolicznych miejscowości. Wybudowane przez spółkę Stefana Lubomirskiego koleje osobowe, wąskotorowe i dojazdowe stanowiły najnowocześniejszy środek komunikacji w całej Polsce. Ta inwestycja znaczący sposób rozwiązała liczne problemy wiążące się z dojazdem mieszkańców stolicy do położonych pod miastem fabryk oraz pozwoliła mieszkańcom podwarszawskich miejscowości na szybkie i tanie podróżowanie do Warszawy. Utworzone linie kolejowe odegrały znaczną rolę w czasach okupacji, stanowiąc środek transportu zaopatrzenia dla mieszkańców stolicy.

Śladami rodzinnej historii
Podróżując pociągiem TLK „Lubomirski” warto zaznaczyć na swojej mapie kilka miejsc. Podkarpacka część trasy kolejki zbiega się w dużej części z Turystycznym Szlakiem Gniazd Rodowych Rodziny Lubomirskich, na której znajdują się zabytki i obiekty związane z życiem i historią szlacheckiej rodziny. Pierwszym miejscem na trasie jest Przemyśl – miasto, z którego wyrusza pociąg. Kilka kilometrów od centrum znajduje się wspaniały pałac należący w przeszłości do Lubomirskich, będący obecnie siedzibą władz Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej. Kilkanaście kilometrów dalej w mieście Przeworsk warto skierować swoje kroki do miejskiego muzeum mającego swoją siedzibę w byłej rodowej posiadłości. Odwiedzając Łańcut punktem obowiązkowym jest Muzeum-Zamek, w którym przed laty urzędowała słynna „Błękitna Markiza” – Izabela z Czartoryskich Lubomirska. Fundatorka i kolekcjonerka sztuki zapełniła swoją bibliotekę setkami unikalnych ksiąg i zapisów nutowych, a w pałacowych komnatach pojawiały się dzieła sztuki mistrzów całej ówczesnej Europy. Odwiedzając Rzeszów warto przespacerować się Aleją Lubomirskich, podziwiając majestatyczny zamek oraz pałacyk letni, które znajdują się w jej bezpośrednim sąsiedztwie.



Fundacja Książąt Lubomirskich powstała jako kontynuacja działalności dobroczynnej, prowadzonej od wieków przez ród Lubomirskich. Wspiera rozwój polskiej nauki i sztuki, rozwija projekty medyczne i edukacyjne. Zakres działalności organizacji jest bardzo szeroki - od wspierania ekologicznego budownictwa, poprzez fundowanie stypendiów dla studentów, zakup sprzętu komputerowego i medycznego, na odbudowie szczególnie cennych zabytków kończąc.

r

© GAZETA CZĘSTOCHOWSKA - Wszelkie prawa zastrzeżone