Gazeta Częstochowska - tygodnik regionalny
Wydanie nr 37 (1332) z 2017-09-14, dział : kultura

Piano Bar Małgorzaty Stępniak

Nowa wystawa malarstwa Małgorzaty Stępniak pokazywana w Filharmonii Częstochowskiej ma muzyczny charakter, obrazy przepełniają tematy związane z wykonawstwem, zobaczyć można także pojedyncze instrumenty. W porównaniu z wcześniejszymi pracami, te mają jeszcze bardziej zredukowaną - do czerwieni i czerni - kolorystykę, natomiast większą swobodę widać w liniach instrumentów.

Postacie muzyków i bywalców klubów mają charakterystyczne dla tego malarstwa wrzecionowate kształty, jednak zadziwiają swoją animacyjną siłą biologiczno-psychiczną. Być może dlatego, że wszystko odbywa się w tych obrazach w chromatycznym żywiole czerwieni, będącej barwą przekaźnika-pierwiastka życia (krwi), ciepła, emocjonalnego ognia.
Ten swoisty rygoryzm i elementaryzm, będący wyróżnikiem malarstwa Małgorzaty Stępniak, poddaje się jednak w serii zainspirowanych muzyką i jej performowaniem niesłyszalnej, ale wyczuwalnej linii melodycznej. Stąd pianino, czy też fortepian zmieniają własne kształty w fantazyjne formy bliskie biologicznym, jakby motyla. Czarna obwódka - echo klauzonizmu - kolejny znak rozpoznawczy malarstwa Małgorzaty Stępniak, ulega tu rozluźnieniu, kontury bliskie są wręcz rozpłynięciu w czerwono-złocistych pulsacyjnych wibracjach, jakby pod wpływem improwizacji i synkopowanych rytmów jazzowych.
Cała ta skromna ale jednocześnie pełna wyczuwalnego życia i muzycznego tętna sceneria, wciąga widza w sugestię muzycznej elektryczności, ale także roztacza intensywnie off’ową atmosferę chwil pełnych relaksu i luzu, spędzanych już po koncertowych obfitych doznaniach w Barze.
Znaczenie tego malarstwa polega na umiejętności kreowania pojedynczych, momentalnych i odrębnych przedstawień, jako archetypów naszej zbiorowej kulturowej tożsamości, w sytuacjach, w których jako wyizolowane jednostki możemy odczuć pewną zasadniczą wspólnotę przeżywania, gdzie samotność miesza się z rozkoszą dawaną nam przez bodźce kultury, a przyziemność z patetyczną wzniosłością.
To także malarstwo dzielące się z nami darem umiejętnego empatycznego podpatrywania i uchwycenia kolejnych kadrów. Podziwiamy zagadkowość trwania i treści życia przejawiających się w materii, w której jednocześnie wyczuwa się obecność ducha.
Malarka podporządkowuje ekspresyjne środki wyrazu ograniczającej tendencji a efekt zadziwia skalą oddziaływania i aurą wizualizowanych w ten sposób scen i obiektów. Nic nie jest tu w stanie wyeliminować - jakby pozornie można sądzić - sensualizmu życia. Sentymentalizm znajduje dialektyczne dopełnienie w materialnej realności faktów, tworzą razem zadziwiające ładunkiem emocjonalnym, dobitnością formalną i wyszukaną urodą fakty artystyczne.


Wystawy indywidualne
2017-”Piano Bar”, Filharmonia Częstochowska
2016-”Życie-instrukcja obsługi”, Galeria Nowe inspiracje, Fabryka Porcelany, Katowice
2016-Obrazy, Galeria Next, Bydgoszcz
2016-Malarstwo, Galeria Ateneum, Katowice
2015- Gra, Filharmonia Podkarpacka, Rzeszów
2014 – Gra, Galeria Inny Śląsk, Tarnowskie Góry
2014 – Gra, Galeria Grodzka, Kraków
2014 – Gra, hotel Marriott, Warszawa
2013 – Malarstwo, Absurd 228, Warszawa
2012 – Gra, Muzeum Częstochowskie
2011 – Kadr, Steel Forest, Konstancin Jeziorna i Warsaw Art Gallery
2010 – Malarstwo, Galeria Triada, Gdańsk
2010 – Kadr, Konduktorownia, Częstochowa
2009 – Piano Bar, Galeria Schody, Warszawa
2008 – Ona i On – Regionalne Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Częstochowa
2008 – Między błękitem a czerwienią, Galeria Grodzka, Kraków
2007 – Malarstwo, Tarnobrzeski Dom Kultury, Tarnobrzeg
2007 – Kobieta w Czerwieni – Fundacja Kultury Ziemi Sandomierskiej, Sandomierz oraz BWA, Kielce
2006 – Wszystko Gra – Galeria OPK Gaude Mater, Częstochowa
2006 – Wszystko Gra – Galeria Inny Śląsk, Tarnowskie Góry
2006 – Cafe Kulturalna, Warszawa
2005 – Galeria Sztuki i Wina – Piwnice Margaux, Częstochowa
2005 – Centrum Kultury – Zamek Sielecki, Sosnowiec
2004 – Galeria Anny Kareńskiej, Poznań
2003 – Ona i On – Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
2003 – Malarstwo – Galeria Inny Śląsk, Tarnowskie Góry
2002 – Malarstwo – Muzeum Częstochowskie
2001 – Trzy Lata Później – Galeria Magenta, Nijmegen, Holandia
2001 – Malarstwo – Studio Estima, Warszawa
2000 – Malarstwo – Galeria Klub Wiedeński, Częstochowa
Wystawy zbiorowe
2017- „Dear Ladies”, Groshek Art Gallery, Chicago
2016- „She Said, He Said”, Groshek Art Gallery, Chicago
2016- „Nowy Świat2.0”, Aksonometria, Warszawa
2016- ”Bo we mnie jest sex”, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater, Częstochowa
2016- „Sztuka cenniejsza niż złoto, Muzeum Częstochowskie
2015- „10 lat Zachęty w Częstochowie, Konduktorownia, Częstochowa
2015- Osiem Kobiet, Konduktorownia, Częstochowa
2014- Rzeczywistość kształtowana, deformacja i stylizacja w sztuce, Muzeum Częstochowskie
2013 – Osiem Kobiet, Konduktorownia, Częstochowa
2012 – Contempor Art, Galeria Mentana, Florencja
2010 – Sonniges Land – Graz
2008 – Młode Malarstwo z Częstochowy, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa
2007 – Wszyscy Nasi Przyjaciele – Galeria Extravagance, Zamek Sielecki, Sosnowiec
2007 – Kolaż Urodzinowy – Regionalne Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Częstochowa
2005 – Letnia propozycja Zachęty – Galeria Gaude Mater, Częstochowa
2005 – Genesis – Malarze Zachęty, Częstochowa
2004 – Ogólnopolski Konkurs im. Mariana Michalika – Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
2002 – Warszawski Przegląd Malarstwa – Galeria ZPAP Lufcik
2000 – Salon Letni – Galeria Promocyjna, Warszawa
1999 – Konfrontacje Najmłodszych Artystów Krakowskich – Miejski Ośrodek Kultury w Myślenicach
1999 – IX Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje” – Miejska Galeria Sztuki w Legnicy
1998 – Galeria Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – Wystawa Obrazów Studentów z pracowni prof. Włodzimierza Kunza



Piotr Głowacki

© GAZETA CZĘSTOCHOWSKA - Wszelkie prawa zastrzeżone